Gravide og kost

Graviditet og øget vægt

Antallet af overvægtige gravide kvinder er steget drastisk de sidste 20 år, og fedme under graviditet øger risikoen for komplikationer ved fødslen. Derfor er det vigtigt, at vi afliver myten om, at gravide kvinder skal spise for to. Fakta er, at energibehovet stiger i løbet af graviditeten, men det er kun i begrænset omfang. Råd og kostvejledning kan være relevant, hvis man er i tvivl om, hvor stor det øgede energiindtag bør være.

Gravide og kost

Gravide bør generelt spise efter de 10 kostråd. Der er enkelte ting, som man helt bør undgå, og andre man bør begrænse mængden af. Det er samtidigt vigtigt at gravide tager kosttilskud under graviditeten: folsyre, jern, D-vitamin og kalcium hvis de ikke får tilstrækkeligt med mælkeprodukter hver dag. Man skal aldrig være på slankekur under graviditeten - det gælder også for overvægtige.

Fysisk aktivitet

Fysisk aktive gravide er bedre i stand til at klare sig gennem hele graviditeten, og undersøgelser påpeger, at de fysisk aktive kvinder kommer lettere gennem en fødsel. Mange motionsformer passer fint til gravide, såsom svømning, cykling og raske gåture. Fysisk aktivitet efter fødslen er også en naturlig måde at opstarte et vægttab på. Vær opmærksom på kroppens signaler og eventuelle smerter ved træning. Det betyder, at man har nået sin grænse for træning.